Alle boliger, der er registreret som bolig i BBR, skal være tilmeldt den kommunale affaldsordning.
Det er grundejer, der skal sikre, at alle boliger er tilmeldt ordningen.
Hvad er en fælles affaldsløsning
En fælles affaldsløsning er når flere husstande deler affaldsbeholdere.
Fællesløsninger findes typisk i boligforeninger og andre udlejningsejendomme, andelsboligforeninger og lignende.
Det er også muligt at gå sammen med én eller flere naboer og dele jeres affaldsløsning.
Vi anbefaler altid, at en fælles affaldsløsning bygger på frivillighed - det er den bedste forudsætning for, at det kan fungere.
Kolonihaver er også omfattet af affaldsordningerne og har pligt til at være tilmeldt.
Kolonihaveforeningen skal etablere en fælles løsning for alle haver.
Ifølge regulativet for husholdningsaffald kan kolonihaveforeninger, som forbyder overnatning, dog søge om dispensation fra ordningen.
Forbud mod overnatning skal være beskrevet i vedtægter eller lignende. Dispensationen skal søges hos Svendborg Kommune via mail: vand@svendborg.dk.
Tømning
Tømning i kolonihaverne sker med følgende frekvens:
Ressourcebeholderne med glas/metal og pap/papir tømmes hver 4. uge i perioden 1. april til 31. oktober.
Energibeholderne med hhv. mad- og restaffald tømmes hver 2. uge hele året.
Genbrugsbilen
I perioden 1. april til 31. oktober kan kolonihaver benytte sig af genbrugsbilen og aflevere plast og mad- og drikkekartoner. Plast og mad- og drikkekartoner skal pakkes i en klar sæk på maks. 110 l. og stilles frem til offentlig vej eller privat fællesvej inden kl. 7.00 på afhentningsdagen.
Kolonihaver kan ikke aflevere andre typer affald til genbrugsbilen.
Sommerhuse er omfattet af affaldsordningerne og har pligt til at være tilmeldt.
Sommerhuse kan vælge at have enkeltløsning eller fællesløsninger på samme vilkår som alle andre.
Tømning af beholdere
Tømning i sommerhusområder sker efter følgende frekvens:
Ressourcebeholderne med genbrugsfraktioner tømmes hver 4. uge i perioden 1. april til 30. september, og hver 8. uge perioden 1. oktober til 31. marts.
Energibeholderne med hhv. mad- og restaffald tømmes hver 2. uge hele året.
Genbrugsbilen
I perioden 1. april til 31. oktober kan sommerhuse benytte sig af genbrugsbilen til aflevering af plast og mad- og drikkekartoner. Plast og mad- og drikkekartoner skal pakkes i en klar sæk på maks. 110 l. og stilles frem til offentlig vej eller privat fællesvej inden kl. 7.00 på afhentningsdagen.
Sommerhusområder kan ikke aflevere andre typer affald til genbrugsbilen.
Kommunale virksomheder, institutioner og forvaltninger er også omfattet af affaldsordningerne.
Det betyder, at skoler, børnehaver, plejehjem, idrætshaller, kontorer og så videre, også skal affaldssortere.
Det er CETS, som i samarbejde med VA har sat affaldsordningerne i gang i kommunens organisation.
I 2019 kørte et pilotprojekt med affaldssortering i skoler og børnehaver. Læs evalueringen af projektet her.
Beholdere
Beholderbehov vurderes i samarbejde med Vand og Affald og CETS.
I tilfælde, hvor de beholdere, som anvendes til husholdninger, ikke har tilstrækkelig kapacitet, kan Vand og Affald tilbyde tømning af vippecontainere af forskellig størrelse.
Tømning
Tømning af alle fraktioner vil som udgangspunkt følge de almindelige affaldsordninger.
Ressourcebeholderne med genbrugsfraktioner indsamles hver 4. uge.
Energibeholderne med hhv. mad- og restaffald indsamlet hver 2. uge.
I tilfælde med pladsproblemer, vil der kunne aftales ugetømning.
Hvor der anvendes vippecontainere, kan der aftales bestilleordning.
Erhverv er ligesom boligerne forpligtet til at sortere husholdningslignende affald i følgende fraktioner: glas, metal, pap, papir, madaffald, plast, mad- og drikkekartoner, tekstilaffald, farligt affald og restaffald.
Erhverv har mulighed for (ikke pligt til) at være tilmeldt Vand og Affalds indsamlingsordning for husholdningsaffald på samme vilkår som boligerne – dog med følgende undtagelser:
Genanvendelige fraktioner
Glas/metal og pap/papir kan indsamles, hvis de i art og mængde svarer til en almindelig husholdning. I praksis vil det sige, at man skal kunne klare sig med en almindelig skraldespand på enten 240 liter eller 370 litermed to rum til de fire fraktioner .
Madaffald skal enten indsamles i en todelt beholder sammen med restaffaldet eller i en 140 liter beholder.
Det er ikke muligt for erhverv at tilmelde sig genbrugsbil-ordningen, og derfor har man ikke mulighed for at få indsamlet plast, mad- og drikkekartoner, farligt affald og tekstilaffald. De fraktioner kan afleveres på genbrugsstationerne eller via en privat renovatør.
Se i øvrigt Svendborg Kommunes regulativ for erhvervsaffald her.
Dispensation til at aflevere affald i sække
I tilfælde, hvor adgangsvejene gør det umuligt at opbevare og håndtere affaldsbeholderne (spande), kan der gives dispensation til at benytte sække til affaldet.
Dispensation kan gives til kunder, der bor i bymidten i ejendomme, hvor en affaldsspand vil skulle transporteres gennem huset for at blive stillet frem til afhentning.
Sorteringskravene vil være de samme som for alle andre, og kunden vil få udleveret plastsække til hhv., mad, glas/metal og pap/papir ud over den almindelige papirsæk til restaffald.
Når du løber tør for plastsække, kan du hente flere i vores administration på Ryttermarken 21 i Svendborg.
Dispensation fra affaldsordningen for ubeboede boliger
En bolig, som har stået ubeboet i mere end 6 måneder, kan få dispensation fra kravet om tilmelding af beholder, indtil den bliver beboet igen.
Der kan yderligere søges om dispensation fra 6 måneders reglen, i de tilfælde hvor boligen står ubeboet på grund af at:
Ved framelding af beholdere betales der et engangsbeløb, som kan findes i takstbladet. Der skal efterfølgende stadig betales boligbidrag. Vand og Affald afhenter de beholdere, der ikke længere skal bruges.
Ubebyggede grunde
Ejere af ubebyggede grunde kan søge dispensation fra at være med i en affaldsordning, hvis der ikke er dagrenovation på grunden.