Fællesløsninger findes typisk i boligforeninger, udlejningsejendomme, andelsboligforeninger og lignende. Men du har også mulighed for at dele affaldsbeholder med din nabo.
Fællesløsninger kan være på tværs af ejerformer. Det vil sige, at eksempelvis en ejerbolig kan dele affaldsløsning med en andelsbolig. Ejendommen med privat bolig og erhverv, kan også dele affaldsløsning.
Der er ikke krav om, at alle i en leje- eller andelsbolig skal være med i en fællesløsning, og ønsker en af de tilsluttede husstande at træde ud, tilpasses beholderkapaciteten.
Kontakperson
I skal beslutte hvem der er kontaktperson, hvilke beholdere, der passer til jeres behov, og hvor beholderne skal placeres.
Kontaktpersonen står for al kommunikation med os – herunder betaling. Kontaktpersonen har ansvaret for, at ordningen fungerer, at arealet omkring beholderne er vedligeholdt og i overensstemmelse med kravene til adgangsvej.
På tværs af ejerformer
Fællesløsninger kan være på tværs af ejerformer, det vil sige, at f.eks. en ejerbolig kan dele affaldsløsning med en andelsbolig.
I ejendomme, hvor der er private boliger og erhverv i samme ejendom, kan disse deles om en fællesløsning.
Der er ikke noget krav om, at alle i en lejebolig eller andelsboligforening er med i en fællesløsningen.
Ønsker én af de tilsluttede husstande at udtræde af fællesløsningen, kan beholderkapaciteten tilpasses til de resterende husstande.
Der er følgende krav til fællesløsningen:
I kan bruge dette regneark som en hjælp til at vælge beholderstørrelse og -antal.
Det endelige valg afhænger dog af flere faktorer, som kræver kendskab til det konkrete boligområde.
Det er vigtigt også at vurdere følgende:
Vurderingen er under alle omstændigheder et skøn. Derfor vil der op til tre måneder efter opstart af ordningen være mulighed for at justere sammensætningen af beholdere uden beregning.
Vi sender en samlet regning til kontaktpersonen for fællesløsningen. Herefter skal I der er med i fællesløsningen, selv dele udgiften.